Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 25 november 2023

 Så här långt har november bjudit på både toppar och dalar. 

Hela familjen har varit riktigt förkylda. Jag var hemma tre dagar förra veckan och missade i princip hela sista lästemaveckan. När jag har mycket på jobbet och känner mig väldigt trött och stressad så kan jag drömma om att få vara hemma några dagar. Men när det väl händer så blir jag nästan lite deppig och rastlös. Sjukdagarna ägnade jag åt läsning, stickning och flera säsonger av "Downton Abbey". Den äldre mrs Grantham är min absoluta favoritkaraktär, inte bara i just den serien utan överhuvudtaget. Det spelar ingen roll hur många gånger jag hör hennes sylvassa repliker och fnysningar. Jag fnissar lika mycket varje gång. Och allra roligast blir det när hon får mothugg av kusin Violet.

Igår var jag ut och åt med mina systrar och min kusin. Det var mycket trevligt. Nästa helg blir det födelsedagsfest hos oss. Då kommer samma kusin. Vi har inte träffats på många år och nu blir det två helger på rad. Lustigt hur det kan bli.

Idag när jag och kaninen stack ut våra nosar så var det strålande sol, i alla fall en decimeter snö och strålande sol. Jag huttrade men kaninen körde hela sin "jag är en vildkanin som måste kämpa för att hitta mat och toaletten"- show. Som jag sagt många gånger förut. Den där kaninen är en sådan dramaqueen!

Jaha, så var det läsningen då...

"Barnbruden" av Anna Laestadius Larsson är en bok som funnits på min att läsa-lista sedan den kom ut 2015 men inte förrän nu har den blivit läst. Den var väl värd att vänta på. Jag blev väldigt intresserad av prinsessan Hedvig Elisabeth Charlotta som kom till Sverige som 15-åring för att gifta sig med brodern till Gustav III, hertig Karl.
Glad och lättsam blev hon populär vid hovet och tack vare hennes dagböcker så vet man rätt mycket om hennes liv och tankar. Efter att ha läst boken så var jag förstås tvungen att få veta mer och då visade det sig att hennes dagböcker finns att låna på biblioteket! Så nu läser jag den första delen som utspelar sig 1775-1782.  Jag berättade om den för en kollega och konstaterade att femtonåringar är sig ganska lika oavsett vilket århundrade de lever i. Mycket fascinerande läsning må jag säga.


Nästa bok är något helt annat!
I somras läste jag Katarina Bivalds deckare om Berit Gardner och uppskattade de två första böckerna mycket. Så när jag var biblioteket för ett tag sedan och såg hennes "En dag ska jag lämna allt det här" så blev jag sugen och lånade den. Men tyvärr fastnade jag inte riktigt. Jag har läst flera böcker av henne och det är lite ojämnt. Ibland är det superbra, ibland sådär.
Henny dör när hon blir överkörd av en lastbil. Det är så boken startar. Hon hade just återförenats med sin ungdomskärlek och var mycket lycklig. Hennes bästa vän kontaktar ytterligare en vän i kompisgänget som därför kommer tillbaka till det lilla samhället.
Boken handlar sedan om att Henny vill hjälpa människorna som varit viktiga i hennes liv och göra dem lyckliga. Det är inget enkelt projekt.
Ja, jag vet inte riktigt varför jag inte fastnade, kanske var det det att hon är död genom hela boken eller så hade jag lite svårt att knyta an till karaktärerna.



Dagens sista bok är återigen något helt annat, nämligen en svensk manga. Åsa Ekström upptäckte och började älska manga och animé som tonåring. Drömmen var att bo i Japan och uppfylldes. Idag bor hon där och ger ut egna mangaböcker. I sin bok "Mitt liv i Japan en svensk mangatecknares bekännelser" berättar hon om livet där, i mangaform. Det är både intressant och roligt. Japan är ett spännande land och det blir många kulturkrockar på olika sätt. Som överallt finns det både bra och mindre bra saker men åtminstone jag blir ganska sugen på att få veta mer och kanske åka dit (vilket förmodligen aldrig kommer att hända men drömma kan man ju...)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar