Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 13 november 2021

 Novembermörkret ligger som en varm filt över nejden, H och hans pappa spelar dataspel ihop, det märks att det är mysigt för det pladdras nöjt om viktiga saker. En farbror är ute och promenerar i mörkret och kaninen sover i fåtöljen.

Jag har jobbat idag. Det var väldigt lugnt så jag hann fixa lite saker jag inte hunnit  med de senaste veckorna. Sådant känns alltid bra. Spökböckerna från Halloween fick åka in i hyllorna igen och jag har skyltat med annat smått och gott. Skolan har barnboksvecka nästa vecka. Se här  så jag har skyltat med bra högläsningsböcker och lite annat. Snart är det dags för kalenderböckerna att åka fram, mycket att tipsa låntagarna om nu. Skolan och fritids är på hugget i höst vilket gör mig glad och varm inombords. Kanske har debatten om läsning och fysiska, alternativt digitala, böcker tagit skruv och fått lärarna att tänka till.

 Årets slut närmar sig fort och jag har redan börjat fundera på nästa års läsplaner och bloggande. Läslöften är svårt men jag har några saker jag skulle vilja få in i min läsning och blogg. En sak som jag  helt har tappat men som jag är sugen på att ta upp igen är dikter. Ett tag läste jag dikter varje vecka men sedan kom så mycket emellan. Ibland går jag tillbaka i min blogg och läser dikterna. Jag har ju valt dem av en anledning. I december har vi författarbesök i årskurs 8. Då kommer Sofia Nordin och i mina förberedelser läste jag om hur viktiga ord är för henne. Det är väl därför dikter är så betydelsefulla. Med få ord säger författaren så mycket.

Jag kämpar på med "Sagan om Isfolket" Lyssnar för tillfället på del 37 "Stad i skräck" Det kan så här långt vara den tråkigaste av alla jag lyssnat på. Nu gäller det bara att ta sig igenom den...

 

 Kvinnan på stranden   Vandring i mörkret - Margit Sandemo   Trollmåne - Margit Sandemo  Stad i skräck - Margit Sandemo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar