Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 13 augusti 2021

 

Dödligt hot - Jan Mårtenson - pocket (9789146236740) | Adlibris Bokhandel 

Jisses vilket oväder det kom igår!

Jag satt på altanen och lyssnade i godan ro på en ljudbok när det började störtregna och hagla. Kaninen vek ner öronen och blev förstenad och jag fick sluta lyssna på min bok eftersom det slamrade så hårt på taket att jag inte kunde höra något. Lite mysigt var det ändå. När det hela var över och jag gick ut såg det ut som att någon kört en högtryckstvätt på förrådsdörren, fullt med färgflagor hade lossnat och låg nedanför dörren.

"Dödligt hot" av Jan Mårtensson är en av de halvbra böcker jag läst i sommar. Länge kändes det som att jag läst den förut men den var nog bara väldigt lik någon annan jag läst av honom.

Osebol (Inbunden) • Se priser (9 butiker) • Jämför alltidEn riktigt bra bok jag läst är "Osebol" av Marit Kapla. Hon har helt enkelt intervjuat invånarna i den lilla glesbygdsbyn Osebol och sedan gjort en bok med intervjuerna rakt av. Den 811 sidor långa boken kan verka avskräckande till att börja med men texten är oerhört fluffig så det tog mig bara ett par dagar att ta mig igenom den. Folk pratar och berättar om allt möjligt, stort och smått, precis på det där sättet som jag gillar. Det ger en känsla och en äkthet till berättelserna och jag som också kommer från ett litet ställe känner igen mycket av tankarna och känslorna som rör sig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar