Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 29 juni 2021

 Att jobba på det stora biblioteket går förvånansvärt bra om man bortser från att det är hett som i en bastu och jag måste sitta väldigt nära bordsfläkten en kvart då och då för att överleva.

Vi är inte så många som jobbar vilket ger en skön lunk. Fast visst längtar jag omåttligt efter semester, det går inte att komma ifrån. 

H går på fotbollsläger i veckan och efter första dagen igår var han totalt slut och mör. Det hade varit varmt att springa runt i nästan fyra timmar. Kaninen ligger på sin kylfilt och flyttar sig bara om han anar något gott eller när han vill hälsa på oss i familjen. 

Ikväll blir det myskväll med Sverige-fotbollsmatch. Till och med jag som egentligen inte är en fotbollsperson tycker att det är spännande med EM. Lite smittad blir jag kanske av entusiasterna i familjen.

Jag vill tipsa om en ungdomsfantasyserie, eller steampunk, som jag tror undergenren kallas. Gail Carriger heter författaren och seriens namn är "En bok om Alexia Tarabotti". Böckerna heter "Själlös", "Chanslös" samt "Hemlös". Handlingen utspelar sig i ett alternativt 1800-tals England. Världen består av  vanliga människor, vampyrer, spöken, varulvar och sådana som Alexia som är själlösa, det vill säga väldigt pragmatiska och konkreta. Övriga övernaturliga varelser lider av för mycket själ vilket är orsaken till att de har förmågan att förvandlas till diverse varelser.

Alexia vet att hon kommer att vara ungmö för alltid. Hon har inga planer på att skaffa familj och dessutom är hon helt fel om man ser till det Viktorianska modet. Hon är alltför robust, självständig och näsan är för stor. Hennes dröm är att få arbeta för ROF som sköter frågor och problem som rör de övernaturliga, om jag inte minns helt fel. Men hon är ju kvinna gudbevars så det är helt otänkbart. Kanske är det lika bra för på ROF arbetar alfavarulvshannen Connan Maccon och han är den mest irriterande Alexia vet, näst efter sina systrar och mamma möjligtvis och Maccon känner likadant för den enerverande Alexia som aldrig gör som man säger.

Nåja, Alexia råkar ut för mycket besvärliga och underliga situationer men hon är inte den som hetsar upp sig i onödan.

 Böckerna är väldigt roliga och underhållande samt ganska spännande emellanåt. För mig som inte läst så mycket i den här genren så känns det uppiggande och nytt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar