Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 29 november 2020

Första advent!

 Så är det första advent och vips så anar man julen där framme.

Vi har haft en trevlig helg med ovanligt mycket umgänge så här i Coronatider. Dels har H:s farbror varit på besök, vi har firat en farmors födelsedag i efterskott och idag blev vi överraskande hembjudna på adventsfika hos en före detta jobbarkompis till T. Det kan kanske tyckas djärvt och oansvarigt med allt detta men just nu är vi coronatestade och kan passa på att träffa andra testade människor. Jag känner mig nästan lite upprymd över att ha fått prata och umgås så mycket. Man förstår att det blir lite socialt ungånge överlag just nu.

på tisdag har vi personaldag på jobbet med utvärdering av året samt digitala kurser. Och därmed ska jag, hör och häpna, jobba hemifrån! Det är första gången i mitt liv tror jag som det ska ske så jag är mycket förväntansfull. Typiskt nog råkar jag ha lyckats peta in ett bokprat mitt i alltihop så en kort sväng till jobbet blir det trots allt. Men jag tänker åka hem så fort jag kan och jobba igen.

Annie Darlings andra bok om gänget i feelgoodbokhandeln "Happily Ever After" heter "Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan". Den första heter "Bokhandeln för ensamma hjärtan". Trots att jag värjer mig lite mot alla dessa bokhandelsfeelgood-böcker så måste jag erkänna att det är ett koncept som funkar väldigt bra i regel. Annie Darling flirtar och skojar med genren i sig vilket blir ganska kul. Hon driver lite med de ingredienser som brukar göra en feelgood och lyckas undvika de vanliga fallgroparna. Ganska uppfriskande.

Just nu läser jag en svensk feelgood, nämligen"Westins bageri & kafé" av Solja Krapu- Kallio. Den började som originalserie och någon typ av julkalender på Storytel och finns nu som bokserie. Sigrid bor i Umeå och är ganska nöjd med att ha tagit sig ifrån den lilla byn där hon vuxit upp. Men när hennes bror är med i en olycka måste hon åka hem och hjälpa till i familjens bageri och kafé över julen. Planen är förstås att bara vara hemma de veckor som krävs innan brodern kommer hem igen men naturligtvis blir det inte som hon tänkt sig. Småmysigt och passande att läsa så här års.


Spirande Kärlek I Bokhandeln För Ensamma Hjärtan          Westins bageri (pocket) 

Och slutligen har jag lyssnat på en ny del av "Sagan om Isfolket",nämligen del 21, "Vargtimmen"

 

Vargtimmen - Margit Sandemo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar