Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 16 oktober 2019

Och det regnar...

Den här hösten kan man sammanfatta med ett ord; blött! Åtminstone lite regn kommer det så gott som varje dag. För oss som är inomhus och jobbar gör det kanske inte så mycket. Men, H har haft utegympa ända tills den här veckan och Speedys bur är blöt och sunkig en kvart efter att man städat. Och då har jag inte ens nämnt de påstridiga sniglarna vi hittar då och då i både hans mat- och vattenkopp.
Men, kanske att grundvattennivån blir normal igen efter ett par års torka.

Imorgon drar jag på mig häxhatten och manteln för då är det Harry Potter-klubb på biblioteket! Numera har jag ett gäng på cirka fremton mellanstadielever som hänger hos mig varje rast som de får chansen. Och de är mycket förväntansfulla inför morgondagens aktiviteter så jag tror det blir många, och roligt. Planen är att de ska få göra sina egna trollstavar och kanske ta reda på vilket elevhem på Hogwarts de tillhör. På nätet finns det flera ställen där man kan göra tester för att se var man hamnar.

På drygt två dagar har jag sträckläst boken om Cece, den fjärde av de sju systrarna i Lucinda Rileys serie. Ceces bok heter "Pärlsystern". Jag blir bara mer och mer förtjust i den här serien och jag längtar redan efter del fem; "Månsystern". Cece har levt väldigt nära systern Star i alla år och när Star bryter sig fri för att hitta sin egen väg så blir Cece helt vilse. Hon är dyslektisk och känner sig handikappad av att inte kunna formulera sig i skrift eller kunna ta del av det andra skriver. Hon har alltid känt sig som den misslyckade systern. Liksom i de andra böckerna finns det en nutida handling parallellt med en historisk som berättar systrarnas ursprung. Den här gången hamnar vi i Australien i början på 1900-talet och vi får veta en hel del om de vita nybyggarna och aboriginerna. Jag är imponerad över hur Lucinda Riley lyckas skriva något som på ett sätt är feel good men samtidigt på ett fullständigt naturligt sätt får med ett lands mindre vackra historia.
Om du inte har läst serien om de sju systrarna så är du att gratulera! Då har du ett antal timmars njutning framför dig!



Bildresultat för pärlsystern

Som om detta inte vore nog så har jag också läst en annan, fristående bok, av Lucinda Riley, nämligen "Midnattsrosen". Den påminde lite i stilen om systrarna-serien, men här handlar det om den kloka och speciella indiska kvinnan Jahanita. När hon dör, efter ett långt och mycket händelserikt liv, så ber hon sitt barnbarn Ari att leta efter den son Anahita förlorade för länge sedan. Sökandet tar honom till England och en herrgård där det för tillfället pågår en filminspelning med den vackra och berömda skådespelerskan Rebecca. Rebecca blir involverad i sökandet och en otroligt spännande och dramatisk historia  rullas upp.
Jag tyckte mycket om den här boken också och sträckläste den med följden att jag varit lite tröttare än vanlig på jobbet eftersom det har varit omöjligt att släcka lampan under några kvällar.

Midnattsrosen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar