Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 14 september 2018

Nu är snart maratonveckan som gräsänka över. T kommer hem på måndag, förhoppningsvis med ryggsäcken full med älgkött, och sedan är allt som vanligt igen. De har hittills bara skjutit två älgar men de jagar i helgen också så än finns det hopp om mer.
Veckan har varit intensiv och igår började H på fotbollsträning, av en ingivelse eftersom hans kompis spelar.  Han var mycket nöjd efteråt och har nu beställt inköp av benskydd och fotbollskor. Det är bara tre veckor kvar av säsongen och jag tänker att det är en lagom start. Sedan kan han hoppa på till våren igen.

Jag har just avslutat Isabel Allendes senaste bok "En oväntad sommar". Isabel Allende har följt mig genom hela mitt vuxenliv. Jag har läst nästan allt hon skrivit och tycker alltid att hon är bra. Men, även hon har förstås sina toppar och dalar. Hennes förra bok; "Den japanske älskaren" var verkligen jättebra men den här känns lite oinspirerad. Historien är bra, intressant med viktigt tema; människohandel, misshandel, maffiagäng och lite till, men den där berättarglädjen finns inte riktigt där. Lite känns det som att hon förväntas skriva en bok men egentligen inte var så sugen den här gången.
Nåja, det handlar om Lucia, en chilensk gästföreläsare och en gång flykting, Richard, universitetslärare som på grund av tragiska erfarenheter stängt in sina känslor i ett inrutat och asketiskt liv och slutligen Evelyn som är en papperslös flykting från Guatemala. Det är snöstorm i New York och Richard råkar köra på Evelyns bil. Eftersom han inte vet hur han ska hantera situationen kontaktar han Lucia, som är hans hyresgäst. Historien kompliceras av något som finns i bakluckan på Evelyns bil och de tre personernas livsöden vävs för alltid ihop.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar