Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 27 september 2018

De där veckorna i somras med sol, torka och värme så att man inte kunda hålla ihop tankarna är minsann över. Nu är det plötsligt rejäl höst, med regn i massor, gäss som flyger i sina v-formationer, röda löv och imorse såg jag minst 50 tranor som rastade på en åker. Kaninen, som har pysslat med att byta från vinterpäls till sommarpäls från maj till augusti, har plötsligt bytt fokus och på drygt två veckor bytt nästan hela pälsen till vinterpäls igen. Vi är ganska imponerade och undrar hur han har lyckats med det.
T informerade mig idag om att det nu är meteorologisk vinter i Stekenjokk, i september. Vädret är ur led.

 Jag har avslutat "Små bitar av lycka" av Anne Östby. Ett gäng äldre, norska kvinnor får varsitt brev från sin gamla vän Kat. Kat bor på Fiji och undrar om väninnorna vill lämna sina vanliga liv och flytta till henne och börja tillverka choklad. Kat äger nämligen ett kakaoplantage. De väljer alla att åka dit. Jag gillar att det handlar om vanliga människor som inte direkt råkar ut för några uppseendeväckande händelser. Deras vanliga liv är tillräckligt fantastiska. De har alla olika bagage med sig som påverkar deras tillvaro. Men den avslappnade tillvaron långt borta från jobbiga familjer, jobb och krav får dem att släppa ner axlarna och anamma livet lite mer. Men man ska samtidigt inte tro att allt blir rosenskimrande och enkelt eftersom det där bagaget ändå är med. Man får också följa hushållerskan Atecas tankar, som ju kommer från en helt annan kultur. Boken är lättläst utan att bli för ytlig. Kvinnornas historier hade lätt kunnat bli en bok var och det hade kanske varit intressant också. Men jag tycker att det här känns helt okej.
Bildresultat för små bitar av lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar