Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 16 maj 2018

Majdikten

Tage Danielsson var en ovanligt klok man. Han återkommer i både Monica Zetterlunds och Lena Nymans biografier som en av de få i artistvärlden som krävde att de skulle sluta dricka, för att han brydde sig. Och på biblioteket hittade jag en diktbok med många visheter.
Så han får bjuda på månadens dikt.

Tanke om tolerans

Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv, och så fann
nån sorts mening som var sann,
ja då får jag inte glömma en förbannat viktig grej:
att då gäller denna sanning bara mej.

 Tage Danielsson
 ur
Tage Danielssons samlade dikter 1967-1967

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar