Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 17 november 2017

Min favorithäst!

Har jag berättat om Rebell? Nej, tänkte väl det.
Rebell är min favorithäst i alla kategorier! Om man vill lära känna henne ska man läsa Börja läsa-boken "Rebell på ridskolan" av Camilla Kuhn. Texten är skriven med versaler i korta meningar.
Ett problem med Börja läsa-böcker är oftast att handlingen blir väldigt skral när man använder enkla och korta ord. Mitt eget barn, och flera andra som jag känner, har haft svårt att förstå tjusningen med att läsa böcker innan man har lyckats komma förbi just den genren. När den första lyckan svalnat över att man förstår hur man gör förstås...
Boken om Rebell bevisar dock att det inte måste vara så! Texten i samspel med de fantastiskt målande och humoristiska bilderna gör att man kan läsa den hur många gånger som helst. Och åtminstone jag fnissar lika mycket varje gång.
Nu vet jag att min humor kanske inte alltid samstämmer med en sex-sjuårings, men jag har testat den på två åttaåringar som tyckte att den var klart läsvärd.

Rebell är mycket nöjd för hon ska få följa med på ridskolan. Hon har kammat manen och hon ska få en egen unge på ryggen!


Men det visar sig sååå mycket jobbigare än man kan tro att trava omkring med en unge på ryggen. Hela tiden måste man tänka på att inte tappa den.



Hoppsan, inte bra att ligga på ungen...

Härom veckan hade jag bokprat med treorna och tipsade om den, och det blev nästan bråk om att få låna boken. Jag ser fram emot att få höra vad de tyckte om den när jag träffar dem till veckan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar