Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 20 augusti 2017

Jag sitter här, trött men nöjd efter en helg på landet. Vi tog  med en kusin vilket visade sig vara mycket lyckat. De två åttaåringarna har lekt, hoppat studsmatta, busat, smaskat godis och spelat spel. Vårt barn sa idag att det var den roligaste landethelg han har haft, ett fint betyg. Kaninen har samlat på sig i alla fall sju fästingar som vi tack och lov sett och kunnat plocka innan de satt sig fast. Vi har letat efter kantareller, men det blev bara några stycken (ungefär lika många som fästingar).
Imorgon börjar skolan igen. Det är både roligt och jobbigt. H längtar efter kompisarna men är inte så sugen på att jobba säger han. Lite skönt är det att börja tvåan, inte vara ny och att veta hur det ska gå till. Även på mitt jobb kommer eleverna att dyka upp i morgon. En klass har redan bokat in sig på boklåningsbesök på förmiddagen. Det ska bli roligt att se dem igen.
Jag har en hel hög böcker som jag inte har redovisat... Här kommer en...

"Ser du örnarna Dawit" av Birgitta Kazen handlar om Dawit som bor i en lite by bland bergen i Etiopien. Hans högsta dröm är att bli herde som sina storebröder, för då får han rida. Men det är osäkra tider med inbördeskrig som närmar sig. Soldater kommer och lägger beslag på djur och mat. Till på köpet blir det torka och missväxt.
Dawit får mässlingen när han är sisådär nio år och blir blind. Förädrarna kan inte ta hand om honom utan skickar honom till en blindskola i Addis-Abeba. Livet är krokigt och inte lätt, men Dawit träffar snälla människor längs vägen som hjälper honom på olika sätt. Boken riktar sig till mellanstadiebarn med ett ganska enkelt språk. Den är intressant för ämnet är inte så vanligt bland barn- och ungdomsböcker och handlar om ett land som man inte vet så mycket om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar