Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 8 augusti 2017

I Uppsala igen! Det var mycket skönt att komma hem igen. Det tyckte både djur och människor. T, den stackarn, är inne på sin andra arbetsdag men vi andra polemasar och har det bra. H har redan hunnit leka med två kompisar, satt ihop tre legobyggen och spelat x-box.
Idag är planen att åka och lämna tillbaka en gigantisk hög böcker på biblioteket och hämta ut boken H ska få för att han läst fem böcker i sommar. Det är en fantastisk grej de har; Läs fem böcker och få en!
En av tegelstenarna jag ska lämna tillbaka är Cornelia Funkes "Bläckdöd", den sista delen i triologin om Bläckvärlden. Det är en ungdomsbokserie som kräver en hel del av sin läsare. Många figurer att hålla rätt på, olika parallella händelser och många ord. Jag läste de två första delarna "Bläckhjärta" och "Bläckmagi" för flera år sedan och jag hade lite svårt att komma in i handlingen på den här tredje eftersom det var så mycket att hålla rätt på som jag inte kom ihåg sedan sist.
I alla fall...Meggie, hennes pappa Mortimer (eller Nötskrikan som han också kallas i Bläckvärlden) och mamman Resa är fast i den värld som de hamnat i eftersom Meggie och Mortimer kan läsa högt på ett sätt som får människor att hamna i bokvärldar och tvärtom. Böckernas karaktärer och figurer kan  hamna i människovärlden. Det är en grym och mörk saga de har hamnat i. Resa vill bara hem, men Meggie och hennes far vill stanna kvar och kämpa för rättvisan och ett lyckligt slut. Båda två älskar också den fantastiska sagomiljön med älvor, jättar, rövare och andra makalösa väsen.
Det är mycket spännande och grymt och om man inte gäller läskiga och otäcka scener ska man kanske inte ge sig på boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar