Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 17 juni 2017

Morgonkaffet står framför mig. Det är skönt att hela familjen är samlad igen, det tycker både Speedy och jag. Speedy betraktar mig för övrigt som om jag vore Jossi, förrädaren, i Bröderna Lejonhjärta (som vi just nu har som högläsningsbok) eftersom han just nu är i sin värsta pälsbytarperiod och det är jag som varje kväll plockar fram borsten.
Igår var vi på biblan och H lånade en hel hög med spännande sommarlovsböcker. Tre serier släpade vi hem.












Till nästa bokcirkelträff har jag läst "Den lilla bokhandeln i Paris" av Nina George.
När jag började läsa så blev det mycket underlig känsla eftersom jag hade helt fel förväntningar på den. Framsidan påminner mycket om mysdeckaren

Naturligtvis visste jag att det inte var samma typ av bok, men jag hade ändå någon undermedveten bild av 1800-talets Paris och...ja....
Det tog mig fyra kapitel innan jag helt förstått att Nina Georges bok utspelar sig i nutid, på en bokbåt och att det inte ens var en chic lit, som jag också trodde på något mystiskt sätt. När jag väl accepterat allt det där så tyckte jag att den var bra. Monsieur Perdu är bokhandlaren som bara lever för sina böcker och vägrar känna något, eller leva livet, sedan han blivit sviken av sin stora kärlek tjugo år tidigare. När han, efter alla år, förmår sig att läsa brevet hon skrev när hon lämnat honom så inser han att det är dags att ta tag i livet och tillsammans med Max, den unge geniförklarade författaren med skrivkramp, så ger han sig ut på Frankrikes floder. Det blir en resa som förändrar livet för fler än Perdu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar