Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 9 februari 2015

Det har varit en fantastisk helg med firande av syster, Leos lekland, skridskoåkning och pulkaåkning. Mest lustigt är att jag fick jättemycket energi av allt kul och efter en vinter då jag egentligen bara orkat ligga på soffan så känner jag mig nu oroväckande energisk...
Idag pluggar jag, med en kelsjuk kanin vid fötterna. Han vill gärna ligga på skrivbordet när jag läser och bli kliad mellan öronen, men det ställer till vissa problem eftersom han envisas med att ligga exakt där jag ska läsa.


Just nu läser jag "De sju systrarnas hus" av Elle Eggels. I det lilla nederländska samhället bor på 40- och 50-talet sju systrar och den äldsta systerns dotter Emma tillsammans. De driver ett bageri som de tagit över efter att mamman dött och pappan försvunnit. Emma växer upp med sina mystiska, egensinniga mostrar som hon berättar om. Jag har inte hunnit så långt men har just fått vara med om hur Emmas pappa plötsligt dyker upp för första gången i hennes trettonåriga liv. Det är bara det att han har blivit ihjälsparkad av en häst och fraktas till systrarnas hus för att ingen vet vad de ska göra av honom. Boken känns i alla fall läsvärd och intressant så långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar