Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 29 januari 2024

 Kylan och snön har övergått till plusgrader och glashalt. Det är med fara för livet som man försiktigt stapplar utomhus. Förra veckan inledde jag med en praktvurpa när jag klev av bussen vid jobbet. Landade på magen, viftande som en simmande flundra (i ungefär samma pose), inte vidare vackert men jag klarade mig från större skador. Jag blev väldigt blöt och var inte torr förrän ungefär vid lunchtid.

Då var det roligare i tisdags... Jag och en kollega åkte till Stockholm och gick på författarfrukost på Författarcentrum. Författarna Lena Ollmark, Magnus Ljunggren, David Renklint, Ingrid Olsson, Andreas Palmaer plus ett par till berättade om hur de brukar göra när de kommer ut till skolor och bibliotek. Det var mycket intressant och efteråt pratade vi lite med dem. 

Därefter fikade vi kaffe och semla på Vetekatten, åt lunch på Kulturhuset (raggmunk) och avslutade dagen med studiebesök på de olika biblioteken i Kulturhuset. Mest nyfiken var jag på att få se "Tiotretton", biblioteket för barn mellan 10 och 13 år där vuxna är förbjudna att gå in.

Det var så fint och mysigt! Massor av manga och andra böcker, kök och verkstad. En otroligt empatisk och entusiastisk bibliotekarie guidade oss. Tänk om man fått hänga där när man var barn!

Annie Darling har äntligen kommit med en ny bok på svenska. Jag älskade hennes serie om "Bokhandeln för ensamma hjärtan" och den här nya boken "Vintagebutiken i Primrose Hill" gjorde mig inte besviken  heller. Jag anar en ny trend, att författare hakar i sina serier i varandra. I den här till exempel så fikar huvudpersonen i närheten av bokhandeln trots att böckerna i övrigt inte har med varandra att göra alls. Jag tycker att det är ett ganska trevligt sätt att göra. Vem vet, kanske får jag träffa bokhandelkaraktärerna framöver om det här blir en ny serie?

Sophy har gjort slut med sin kille och flyttat hem till sin mamma. Klädaffären som hon jobbat i i tio år har gått i konkurs så hon är arbetslös. Hon är i akut behov av en nystart och har bestämt sig för att flytta till Australien där hennes fars släkt bor. Pappan är en ganska opålitlig man som Sophy visserligen träffar då och då och älskar men som hon inte litar på för fem öre.

För att få henne att stanna kvar i London så ger pappan henne jobb i sin affär. Sophy har varit där en enda gång, en riktigt sunkig begagnat-affär så hon är inte överdrivet sugen men eftersom hon behöver pengar till sin flytt så ger hon det ändå en chans. Det visar sig att affären inte alls är vad hon tror.


Min andra bok idag heter "Ett bröllop att minnas" av Katie Fforde.

Det är också en feelgood och handlar om tre kvinnor som bor i en liten engelsk by. Beth och Rachel är nyinflyttade och Lindy är uppvuxen i byn. De träffas och bestämmer sig för att starta en vintagebröllopsfirma. 

Egentligen är det inte så mycket att säga om boken. Det är kärlek, vänskap, engelsk landsbygd och, ja ni vet hur det brukar vara. Ingen fantastisk bok men lite småmysig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar