Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 6 september 2021

 Vardagen rullar på. Saker börjar bli lite mer som vanligt efter den långa pandemin. Samtidigt så verkar det ju som att den där läskiga deltavarianten inte tänker släppa sitt grepp. Jag har förundrats i sommar över att människor har semestrat trots alla varningar. Men jag förundras ofta över folk överlag å andra sidan. Förkylningarna verkar ha tagit fart i samband med skolstarten men enligt nyheterna igår verkar det mest vara vanliga snuvor tack och lov. 

Jag har grejat på mitt bibliotek. Idag öppnade vi för allmänheten och det var en härlig känsla! Och fåtöljerna har inga plastband på sig utan man får sitta ned bara en sådan sak.

Den "rätta" svenskaläraren på högstadiet är på plats igen efter föräldraledighet och vips började det hända saker. I slutet av förra veckan kom hon med alla högstadieklasserna och lånade böcker. De har stor frånvaro på grund av snuvor så alla har inte varit här. Men ändå.

Så vad har jag läst då den senaste tiden?

Jag har läst "Bokbussen kommer vid midnatt" av Sofie Axelzon. När jag lånade den på biblioteket trodde jag att det var en feelgood. Jag menar, se på omslaget och titeln, den passar precis in i genren och de böcker som kommer där just nu. Och den säljs in som en feelgood men jag tycker ändå inte riktigt att den passar in där. Den bygger på en verklig händelse; ett bibliotek i Ramsberg som lades ned. Personalen tog saken i egna händer och gömde böckerna. En fascinerande historia som jag rekommenderar att läsa mer om ifall man är intresserad.




För övrigt har jag snart, efter en och en halv veckas intensivt läsande avslutat den fjärde och avslutande boken i fantasyserien "Månkrönikan" av Marissa Meyer. De tre första; "Cinder", "Scarlet" och "Criss" har jag läst på svenska men den fjärde "Winter" finns bara på engelska. Då den är på över 800 sidor så tänkte jag att det skulle bli en utmaning men det har gått över förväntan. Boken är oerhört spännande och jag vill bara läsa mer och få veta hur det ska gå! Det är nog en av de bästa ungdomsfantasy-serierna jag har läst på länge. Rekommenderas varmt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar