Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 7 december 2019

En lördag närmare jul..

Vi har haft en lugn och skön lördagsmorgon. Jag har suttit och tittat på en dokumentärserie på Svt-play; Countrymusikens historia.
Jag är inget gigantiskt countryfan, men älskar dokumentärer och blir alltid intresserad och vill veta mer. Livet för de fattiga amerikanerna och hur musiken genomsyrade deras liv är väldigt fascinerande. Den här serien består av nio delar så den är verkligen grundlig. Vissa delar har  jag fått se två gånger eftersom jag har en tendens att slumra till lite emelllanåt.
Vi hade ett bra författarbesök i torsdags med Magnus Nordin. Eleverna var intresserade och hade bra frågor vilket nog gjorde att han blev lite inspirerad också. Det ena ger ju alltid det andra.
Nu väntar vi med spänning på en ny bokserie vars första del kommer ut i mars.
Den första delen kommer att heta "Röd zon".

Jag laddar inför julen med att läsa lite julböcker. Förra helgen var vi på biblioteket och jag ramlade på en novellsamling med julmysterier av P.D. James; "Mistlar och mord". Boken består av fyra noveller med lite småputtriga intriger. Agatha Christie nämns i två av historierna och om man gillar henne så gillar man den här boken också.Jag har inte läst P.D. James förut, men nu blir jag lite sugen. Hennes karaktär Adam Dalgliesh är med i två av novellerna och han skulle jag kunna tänka mig att träffa på flera gånger.



Bildresultat för mistlar och mord
Något helt annat som också råkade slinka med hem från biblioteket var något så spännande som en seriebok, baserad på Gustaf Frödings dikter. Malin Biller har illustrerat dikterna efter att ha levt med dem i åratal. Jag tycker att det blev ett spännande resultat och roligt att läsa även om jag inte har någon nära relation med Fröding. H råkade se boken och blev lite intresserad. Han gilllar serier... Så nu har han också lärt sig lite om Fröding. En rolig bieffekt...Boken heter "I varje droppe är en ädelsten". Titeln kommer från dikten "En ghasel"

Bildresultat för i varje droppe är en ädelsten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar