Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 24 juli 2019

Sommar!

Semesterkänslan är total. Jag har läst flera böcker, sytt, stickat, badat, tältat och hängt med familjen. Efter en ganska sval och regnig inledning så är det nu jättevarmt och strålande sol samt varmt i sjön. Regnet har tyvärr gjort att det är extremt många flygfän i farten. Härom dagen konstaterade jag att det var mygg, bromsar OCH knott samtidigt. Aningens plågsamt kan man säga.
Hittills har vi umgåtts med kusinerna men imorgon drar de iväg med Inlandsbanan på tågsemester så då blir vi själva här hos mina föräldrar. Vissa i min familj deppar våldsamt över det så vi får väl se vad som händer.



"Historieläraren" av Matt Haig var en spännande läsupplevelse. Tom Hazard ser ut som vilken 40-åring som helst. Men han har en hemlighet. Egentligen är han 400 år gammal. Han åldras väldigt sakta. Vart åttonde år börjar han om på ett nytt ställe för att ingen ska märka att han inte förändras. Vi får följa honom genom århundradena och i hans nuvarande liv i London där han tagit jobb som historielärare. Den viktigaste regeln för honom är att inte älska eller släppa in människor för nära inpå sig eftersom det gör så ont att förlora dem.

De sju systrarna : Maias historia (pocket)    Stormsystern : Allys berättelse (pocket)
Inför sommaren hade jag våldsamma förväntningar på serien av Lucinda Riley om de sex adopterade systrarna, döpta efter stjärnkonstellationen De sju systrarna. Jag har läst den första som heter just "De sju systrarna" och jag är inte besviken. Det är en äkta bladvändare. I den första boken får vi följa den äldsta i skaran; Maya, i hennes sökande efter sin historia efter adoptivpappan Pa Salts död. Jag ska inte avslöja mer än att Läs! Just nu är jag djupt inne i den andra delen "Stormsystern" som handlar om Ally, som lever sitt liv på haven eftersom hon älskar att segla och deltar i tävlingar. Än så länge är hon ute på havet men jag förstår ju att det snart kommer att hända något som får henne att ändra kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar