Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 27 december 2018

God fortsättning

Nu töar det i stället för det kalla vinterväder vi hade när vi kom. Men det är fortfarande gott om snö. Idag har alla barn och deras pappor varit ute i timmar, byggt snöfästning och haft snöbollskrig. Sparkföret går inte att klaga på heller. Lite is, lite snö och inte sandat.
Redan på juldagsmorgonen tog mitt garn slut till islandströjan så nu kan jag inte sticka mer förrän jag kommer hem igen. I stället hittade jag ett nystan bomullsgarn så jag har virkat en disktrasa i stället. Det behövs alltid.
Denna jul går i lekens tecken. Jag kommer inte ihåg när kusinerna lekte så mycket ihop. Igår körde de igång en lek efter middagen som inte tog slut förrän halv ett i natt! Hjärtat blir varmt när man hör tjattret, ser konstiga utklädda personer parera förbi på väg någonstans och ser de glada ögonen. Vissa av kusinerna är ju numera tonåringar och då gläds man ännu mer åt att de fortfarande har leken i sig.

Jag har läst färdigt "Änglarna dansar i gryningen" av Camilla Davidsson. Det är den tredje delen i serien om Emma, den utbrända karriärkvinnan som kämpar med sina inre demoner, krav på sig själv och  dåliga relationer genom att bland annat vandra pilgrimsleden i Spanien. I tredje boken befinner hon sig dels hemma i Stockholm med pojkvännen Alex, ytterligare en i raden misslyckade relationer, dels på Gotland där hon lärt känna Harriet samt läkaren Olle som Emma är djupt förälskad i.

Just nu läser jag den fjärde och sista (vad jag vet) delen som heter "Sånger i skymningen". För att få ordning på sina känslor och hitta en strategi inför framtiden beger sig Emma åter ut på pilgrimsleden. Men bara några dagar in i vandringen får hon ett telefonsamtal som får henne att avbryta och åka raka vägen hem...

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar