Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 10 juni 2018

En dag kvar...Sedan är det skolavslutning för barnen i Uppsala med omnejd. Här hemma längtar vi mycket efter sommarlov, samtidigt som det är lite oroligt. Vad ska kompisarna göra? Vem ska man leka med? Tidigare har H inte tänkt på sådana saker. Men under det här året har kompisar blivit väldigt viktiga vilket ju förstås är helt naturligt.
Igår jobbade jag och sedan har vi varit på landet. Det finns snart inget gräs alls där. Allt har torkat bort.
 Killarna har byggt hus. På Svt-play finns en underbar serie som heter Cowboy kåken, en serie om en man som flyttar till Jämtland och bygger ett gigantiskt hus, från grunden och helt efter eget huvud. Serien har inspirerat hela familjen och fått i alla fall delar av oss till en nystart med det lilla hus på landet som min svärfar en gång började bygga, men som aldrig blev klart. H har sågat och spikat hela helgen. Det enda smolket i bägaren är att han plötsligt börjat svära som en borstbindare, också det inspirerat av tv-serien. Fast det går väl över när sågen är undanstoppad hoppas jag.

Jag har mest legat i en solstol och läst, utslagen av värmen. Bredvid mig har en lika utslagen och överhettad kanin legat.
Jag har läst de två första delarna av en ungdomsfantasy av författaren Victoria Averyard.


Mare är sjutton år, fattig och bor med sin familj. Det är de människor som har silverblod i stället för rött blod som styr. Silvermänniskorna har olika krafter. Några har makt över eld, några över vatten. Några kan läsa andras tankar och så vidare. Av en slump hamnar Mare vid hovet som tjänsteflicka. Där visar det sig plötsligt att även hon har en speciell kraft, trots att hon har rött blod. Det här är något som kungafamiljen till varje pris vill dölja. Vem vet vad som händer om det röda, fattiga folket upptäcker att en av dem har en kraft! Historien blir snabbt dramatisk och spännande. Mare får möjlighet att använda sin nyfunna makt och förändra den tillvaro som hon alltid tagit för självklar. Det som tilltalar mig mest med boken, förutom att den är fruktansvärt spännande och en riktig bladvändare, är att den inte blundar för baksidan av att plötsligt bli en huvudperson, en hjälte i händelsernas centrum. Hur förändrar man världen utan att förändras för mycket själv? Hur ska man kunna undvika att trampa på och svika människor man älskar?
Det är inga enkla frågor Mare har att tampas med och hon är trots allt bara en vanlig tonårsflicka som snubblat in i händelsernas centrum, väldigt oförberedd.
En mycket läsvärd serie! Det finns en del till på svenska än så länge samt en fjärde som nyss kommit ut på engelska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar