Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 14 november 2012

framtidshopp

Onsdag eftermiddag och ute är det jämngrått. Jag är hemma med en treåring som drabbats av den intressanta åkomman "snuva i höften". Som småbarnsförälder kommer man i kontakt med mycket konstigt. I alla fall, han är rätt pigg men har jätteont i höften. Igår kunde han knappt gå. Idag är det så pass bra så att vi starkt överväger dagis imorgon.


Jag vill slå ett slag för "Johans lilla elbok" av Johan Ehrenberg. Johan Ehrenberg är en av mina förebilder och han är en av de få offentliga människorna som ger mig framtidshopp. Varje fredag ramlar  tidningen ETC ner i brevinkastet och jag får läsa hans inlägg om politik, miljö och annat viktigt. Han ger mig ett perspektiv och en bild av världen som är hoppfull. Under många år har jag känt mig maktlös och uppgiven när jag tänkt på situationen i världen, men sedan jag började läsa Ehrenbergs krönikor så har jag fått nya infallsvinklar och inspiration. Han är en varm förespråkare av sol- och vindenergi och det handlar den här boken om. Om man bor i villa kan man skapa sin egen el utan alltför stora uppoffringar. Han beskriver olika sätt att göra det, hur det går till och vad man ska tänka på. Alltihop beskrivs på ett lättförståeligt sätt så att även den som inte är så insatt i ämnet förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar