Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 3 maj 2023

Först en uppdatering om mina cyklar...
Första dagen jag hade den nya cykeln ståendes på parkeringen så var det någon som skar ett hack i sadeln. Man kan börja gråta eller få hjärnblödning för mindre. Varför gör folk sådana grejer?!
Sedan, samma dag, kom det ett meddelande från en granne som sett en cykel som lät som min. Jag ilade dit och se! Där stod den. Så nu har jag två stycken helt plötsligt. Ska se om jag kan få en ny sadel på försäkringen men har inte hunnit kolla upp det.

Sista april kollade vi på forsränningen i Fyrisån, åt en god lunch och sedan drog vi hem till min syster med familj. Vi såg en brasa på kvällen men något har hänt! Plötsligt stod vi vuxna där och insåg att tonårsbarnen hade annat för sig. Så kan det vara och inte lär det bli bättre.

Jag har börjat skissa på ett läsprojekt inför hösten där jag ska försöka få med mig hela skolan. Några lärare, som jag redan vet är på sådana här saker, har jag pratat med och de var förstås positiva. 
Jag  har mejlat rektorn utan att ha fått svar, inte helt ovanligt, och börjat leta bland det senaste som finns skrivet om läsning för att kunna peppra mina lärare med argument och inspiration. Som sagt, jag vet vilka som jag redan har på min och böckernas sida så det är alla de andra jag försöker nå.
I alla fall så hittade jag Kulturrådets rapport från februari i år


Bra läsning för oss på bibliotek och skola. 

Mina skolbibliotekariekollegor och jag har just nu en diskussion om författarbesök. Skapande skola och biblioteket satsar varje år på besök i årskurserna 3, 5 och 8. Förskoleklasserna har vi just nu prioriterat bort av ekonomiska skäl.
Nu tycker lärarna i årskurs 8 att böckerna vi erbjuder är för svåra och just i år ointressant dessutom. Vår diskussion handlar om vilken väg vi ska gå. Ska vi sänka svårighetsnivån så att alla kan läsa boken utan problem? Eller ska vi stötta lärare och elever mer så att alla kan ta sig igenom boken? 
Min ståndpunkt är att vi gör eleverna en björntjänst om vi väljer enklare litteratur! Vi vill ju ändå utmana och utveckla deras läsning. Däremot tror jag på att finnas där och jobba med eleverna, läsa tillsammans, diskutera och se till att de som behöver får hjälp av de tekniska verktyg som finns att tillgå.

Idag blir det en liten redogörelse för mina lästa ljudböcker.


"Kungar, drottningar, älskare och älskarinnor. Frankrike". av Margareta Beckman


"Kungar, drottningar, älskare och älskarinnor. Ryssland". av Margareta Beckman



"Bara ät!" av Laura Thomas

"Borgvattnets prästgård" av Lena-Brorsson-Alminger, Tony-Martinsson, Niclas-Laaksonen




"Livet på andra sidan" av Lena-Brorsson-Alminger, Tony-Martinsson, Niclas-Laaksonen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar